#11 Yoga vs. Sporten

Geplaatst op: 18 februari 2020 - door Lynn de Jongh.
Boomhouding

Ik krijg vaak de vraag: ‘Waarom zou ik aan yoga doen?! Ik wandel iedere dag, ik lees vaak een boek en ik sport zeker wel twee keer per week’. Super! Vooral blijven doen! Alleen yoga heeft net nog wat meer voordelen voor de gezondheid dan we vaak denken. Af en toe je mat uitrollen en jezelf een verwenmoment gunnen, gaat verder dan calorieën verbranden en je sores van de dag vergeten…

Graag zet ik de voordelen t.o.v. andere fysieke inspanningen voor je op een rijtje:

1) Tijdens het beoefenen van yoga houdingen wordt de zuurstofconsumptie beperkt, terwijl deze toeneemt bij fysieke inspanningen. De hoeveelheid zuurstof die je verbruikt gaat naar beneden in plaats van omhoog. Er wordt dus meer zuurstof opgenomen in je bloed en lichaam.

2) In yogahoudingen neemt het aantal ademhalingen per minuut af. Je gaat langzamer en dieper ademhalen. Daartegenover neemt dit toe bij andere intensief sporten.

3) Yoga zorgt ervoor dat de lichaamstempratuur daalt,terwijl dit in andere sportoefeningen toeneemt.

4) Yogahoudingen laat de stofwisseling sneller toenemen invergelijking met andere fysieke oefeningen.

5) In yogahoudingen ontvangen de spieren minimaal zuurstof,terwijl de organen juist meer ontvangen. In andere fysieke oefeningenresulteert het in het tegenovergestelde effect.

6) Yogahoudingen helpen bij het harmoniseren van de hormoonhuishouding.Het helpt de emoties weer in balans te brengen. Dit gebeurt niet altijd bijandere oefeningen.

7) Yogahoudingen stimuleren het parasympatische zenuwstelsel (staat van kalmte), terwijl andere fysieke oefeningen juist het sympathische zenuwstelsel (vecht-en-vlucht-modus) activeren.

8) Veel van andere sportoefeningen overbelasten degewrichten en kunnen daardoor op lange termijn reuma en/of stijfheidveroorzaken. Yoga zorgt juist voor het tegenovergestelde.

9) Vergeleken met andere oefeningen, worden yogahoudingenlangzaam uitgevoerd met veel ontspanning en alle bewustzijn. Dit moedigt ook decoördinatie aan tussen lichaam en geest.

10) Veel fysieke oefeningen creëren gifstoffen in hetlichaam. Yogahoudingen helpen erbij om deze stoffen af te voeren uit hetlichaam.

11) Yogahoudingen helpen bij het ontwikkelen van hetinnerlijke bewustzijn.

Genoeg redenen toch eens aan de yoga te wagen 😉!
Het wil dus niet zeggen dat wanneer je een dag hard heb gewerkt, je lichaam altijd staat te wachten op een onderonsje in het krachthonk. Sterker nog, ons lichaam verdient eigenlijk een moment van spierontspanning. Tijdens het sporten komt onze vriend cortisol weer om de hoek kijken, waardoor we nog meer vergen van ons lichaam. Luister daarom altijd goed naar je lichaam (en niet naar het stemmetje in je hoofd), alvorens je besluit het gewicht of jezelf naar ultieme ontspanning te heffen.

Bron: Arhanta Yoga Ashram

Deel dit bericht: